Válka o Cintru 2013
Sepsal(a): AlfirinRáda bych zde shrnula svoje dojmy z letošní Cintry. Srovnávat můžu jen s jinými akcemi, ne s předchozími ročníky, na kterých jsem nebyla. Našly se tu věci, které se mi na ní vážně líbily. Bohužel toho, co se mi nelíbilo, bylo také dost. Abychom měli nepříjemné rychle z krku, začnu těmi mínusy.
V první řadě bych asi změnila systém glejtů. Vybírat papírky od lidí, které jste zabili a sami si pamatovat na to, abyste ten svůj odevzdali správné osobě, hru podle mého soudu hrozně ruší. Navíc to v boji pěkně zdržuje. Střet může být sebevíc epický, ale když neustále někdo na někoho pořvává, že chce od něj glejt, je veškerá působivost boje v tahu. Expení by se určitě dalo vyřešit lépe (například přičítání bodů za vyhraný střet).
Další ne úplně dobře vyřešenou věcí byla herní plocha. Zbytečně veliká a nevyužitá. Míst, kde probíhaly střety, bylo zatraceně málo a byly strašně daleko od sebe. Navíc herní systém nevýhody velké plochy nijak neeliminoval – naopak. Kromě jednoho či dvou střetů, kdy bylo možné oživování a léčení u vlajky, probíhala reinkarnace jen v mrchovišti. Reálně to vypadalo tak, že se táhnete až bůhvíkam, tam se pobijete, pak se zase táhnete zpátky na mrchoviště a tam čtvrt hodiny jen sedíte a koukáte. Zkrátka chtělo by to víc boje a míň chození (a asi i zkrátit prodlevy na mrchovišti). Možná i kvůli tomuhle byly questy příliš jednotvárné.
Následující odstavec asi naštve nejvíc lidí, ale přesto si ho nemůžu odpustit. Nevím, jak to bylo v ostatních armádách, ale přístup našeho velení byl místy opravdu zoufalý. Ve chvíli, kdy se velitele zeptám, jaký je cíl questu a on mi odpoví „nevim“, je to dost špatné. Dovolím si jeden citát ze článku o B5A 2012:
„ Tok informací – Vcelku jsme vyhrávali a hlavní důvod byl ten, že každý věděl, co má dělat. Měl minimálně základní úkol, který plnil bez ohledu na situaci. A velení dbalo na to, aby před každou akcí byl jasný plán, ten šel od velitelů ke kapitánům oddílů – 10-15 lidí – a od nich k lidem. Postavit dobré informační kanály ušetří hromadu režie a umožní mít jednotky skutečně efektivní.“ (http://rawmeat.cz/co-me-naucily-bitvy-o-vedeni-lidi)
Jasně, že Cintra není Bepko, ale alespoň co se týče systému velení, by si z něj měla vzít příklad. Mimo jiné i v ochotě řešit strategii. Připadalo mi, že tady veškerý boj spočíval v tom, že se proti sobě postaví dvě řady a nechají se pobít, maximálně se do zad pošle pár obíhačů. Dobře, někoho to prostě nebaví řešit, ale pak by nebylo od věci alespoň občas naslouchat těm, kteří nějakou strategickou iniciativu mají. Několikrát jsem se pokoušela velení navrhnout tipy, které by myslím stály alespoň za úvahu, ale většinou mi odpovědí bylo jen „hmm“ a otočená záda… Dalším problémem bylo zbytečně vyčkávání. Nechat armádu někde zbytečně dlouho trčet a pak ji na poslední chvíli hnát o zlomkrk tam kam potřebuju je prostě magořina. Netýká se to jen prodlev v boji, ale i na mrchovišti. Nechápu, proč jsme na questy prostě nemohli vyjít dřív a pořádně zformovaní. Určitě by to bylo lepší než když minutu před začátkem questu začne velitel hulákat, že už jsme tam měli být a hnát tam armádu jak stádo. Poté, co vojáci na místo střetu dorazí, musí být také ještě schopní bojovat, ne jen popadat dech. Celkově velení mi připadalo strašně nesynchronizované, těžkopádné a neukázněné – to se netýká jen boje, ale např. i takových „drobností“ jako skákání do řeči císaři :-P
Teď tedy k těm kladům. Především bych chtěla poděkovat valné většině hráčů za férovost, většina lidí si poctivě uznávala.
Pak se mi moc líbila naše pochodová píseň. Něco takového určitě namotivuje hráče a vytvoří parádní atmosféru. Zrovna tak vyznamenávání vojáků císařem – parádní nápad!
Dál se mi líbili zombíci, kteří úspěšně šířili chaos na všechny strany a dělali tak hru zajímavější a vtipnější. Zrovna tak plus za veškeré kravení okolo a všechny sehrané scénky :-)
Jak to shrnout… kritiky je holt víc, ale je to jen můj názor a možná je to prostě tím, že jsem zvyklá na jiný druh akcí. Nepochybuji o tom, že by se našlo dost lidí, kteří si akci užili bez výhrad.
Hodně štěstí v dalších ročnících! :-)
V první řadě bych asi změnila systém glejtů. Vybírat papírky od lidí, které jste zabili a sami si pamatovat na to, abyste ten svůj odevzdali správné osobě, hru podle mého soudu hrozně ruší. Navíc to v boji pěkně zdržuje. Střet může být sebevíc epický, ale když neustále někdo na někoho pořvává, že chce od něj glejt, je veškerá působivost boje v tahu. Expení by se určitě dalo vyřešit lépe (například přičítání bodů za vyhraný střet).
Další ne úplně dobře vyřešenou věcí byla herní plocha. Zbytečně veliká a nevyužitá. Míst, kde probíhaly střety, bylo zatraceně málo a byly strašně daleko od sebe. Navíc herní systém nevýhody velké plochy nijak neeliminoval – naopak. Kromě jednoho či dvou střetů, kdy bylo možné oživování a léčení u vlajky, probíhala reinkarnace jen v mrchovišti. Reálně to vypadalo tak, že se táhnete až bůhvíkam, tam se pobijete, pak se zase táhnete zpátky na mrchoviště a tam čtvrt hodiny jen sedíte a koukáte. Zkrátka chtělo by to víc boje a míň chození (a asi i zkrátit prodlevy na mrchovišti). Možná i kvůli tomuhle byly questy příliš jednotvárné.
Následující odstavec asi naštve nejvíc lidí, ale přesto si ho nemůžu odpustit. Nevím, jak to bylo v ostatních armádách, ale přístup našeho velení byl místy opravdu zoufalý. Ve chvíli, kdy se velitele zeptám, jaký je cíl questu a on mi odpoví „nevim“, je to dost špatné. Dovolím si jeden citát ze článku o B5A 2012:
„ Tok informací – Vcelku jsme vyhrávali a hlavní důvod byl ten, že každý věděl, co má dělat. Měl minimálně základní úkol, který plnil bez ohledu na situaci. A velení dbalo na to, aby před každou akcí byl jasný plán, ten šel od velitelů ke kapitánům oddílů – 10-15 lidí – a od nich k lidem. Postavit dobré informační kanály ušetří hromadu režie a umožní mít jednotky skutečně efektivní.“ (http://rawmeat.cz/co-me-naucily-bitvy-o-vedeni-lidi)
Jasně, že Cintra není Bepko, ale alespoň co se týče systému velení, by si z něj měla vzít příklad. Mimo jiné i v ochotě řešit strategii. Připadalo mi, že tady veškerý boj spočíval v tom, že se proti sobě postaví dvě řady a nechají se pobít, maximálně se do zad pošle pár obíhačů. Dobře, někoho to prostě nebaví řešit, ale pak by nebylo od věci alespoň občas naslouchat těm, kteří nějakou strategickou iniciativu mají. Několikrát jsem se pokoušela velení navrhnout tipy, které by myslím stály alespoň za úvahu, ale většinou mi odpovědí bylo jen „hmm“ a otočená záda… Dalším problémem bylo zbytečně vyčkávání. Nechat armádu někde zbytečně dlouho trčet a pak ji na poslední chvíli hnát o zlomkrk tam kam potřebuju je prostě magořina. Netýká se to jen prodlev v boji, ale i na mrchovišti. Nechápu, proč jsme na questy prostě nemohli vyjít dřív a pořádně zformovaní. Určitě by to bylo lepší než když minutu před začátkem questu začne velitel hulákat, že už jsme tam měli být a hnát tam armádu jak stádo. Poté, co vojáci na místo střetu dorazí, musí být také ještě schopní bojovat, ne jen popadat dech. Celkově velení mi připadalo strašně nesynchronizované, těžkopádné a neukázněné – to se netýká jen boje, ale např. i takových „drobností“ jako skákání do řeči císaři :-P
Teď tedy k těm kladům. Především bych chtěla poděkovat valné většině hráčů za férovost, většina lidí si poctivě uznávala.
Pak se mi moc líbila naše pochodová píseň. Něco takového určitě namotivuje hráče a vytvoří parádní atmosféru. Zrovna tak vyznamenávání vojáků císařem – parádní nápad!
Dál se mi líbili zombíci, kteří úspěšně šířili chaos na všechny strany a dělali tak hru zajímavější a vtipnější. Zrovna tak plus za veškeré kravení okolo a všechny sehrané scénky :-)
Jak to shrnout… kritiky je holt víc, ale je to jen můj názor a možná je to prostě tím, že jsem zvyklá na jiný druh akcí. Nepochybuji o tom, že by se našlo dost lidí, kteří si akci užili bez výhrad.
Hodně štěstí v dalších ročnících! :-)
Nerada bych někoho nespravedlivě obviňovala z lenosti a neříkám, že to byl zrovna tvůj problém, jako prefekt jsi byl určitě dost vytížený. Nejvíc jsem si pochoiptelně všímala velení naší skupinky a konkrétně v jejich případě to opravdu nevypadalo tak, že by se mohli přetrhnout.
S tím velením příští rok nevím, možná pokud by se chytnul ještě někdo další ze skupiny a přidal se taky. Přiznám se, že bez nějakého spolupachatele od nás by se mi tam asi moc nechtělo ;-)
Zpráva byla odeslána 1.10.2013
Obvykle do žádných diskuzí nepíšu, teď udělám výjimku. Hrál jsem prefekta, nejspíš právě toho, který císaři skákal do řeči. Trochu se mě dotýká to, co píšeš, a tak ti zkusím na něco odpovědět:
Obvykle si na Cintře zvlášť dávám pozor na to, aby skauti věděli, jaký úkol a proč plní. Tady to byl trochu problém - občas jsem to totiž nevěděl ani já - úkol byl popsaný jen "obsaďte v daný čas určité místo", během soboty postupně šestkrát. Loni jsem si občas ještě legendy vymýšlel, letos jsem na to neměl sílu.
Díky rychlosti, v jaké se úkoly odehrávaly, jsem občas sám nevěděl, kam dřív. Vyčkávání a běh nebyly záměrem, naším cílem bylo dojít na místo vždy přesně 5 minut předem, aby se nepřítel nestihl oživit a porážku nám revanšovat. Vycházelo to tak napůl.
Ohledně manévrování armád máš pravdu, žádnou složitou taktiku jsme až na výjimky nepředváděli. Loni se nám to dařilo víc, asi hlavně proto, že jsme byli ve velení lépe sehraní a skauti i velitelé byli starší a zkušenější. Letos, přes veškerou moji poctivou snahu a všechen zápal hráčů, jsem armádu téměř nedokázal ovládat. Nevím, jestli jsem také mezi těmi, kteří tě odbyli pokrčením ramen, snad ne, pokud ano, omlouvám se.
A nakonec - jsem možná hrubý, nepříjemný, málo schopný a některé věci nezvládám, ale lenost se mi docela vyhýbá. Za sebe a svoji gardu ("questoři") můžu říct, že jsme fungovali prakticky na hranici možností. Beru ale, že to nemuselo úplně stačit. A proto:
Z toho, co píšeš, ti to dobře myslí, a v bitvách se vyznáš. Nechtěla by sis příští rok velení také zkusit? Nepíšu to z jakékoliv zlomyslnosti, naopak budu moc rád, když se Cintra posune někam dál. Sám hraju prefekty a panovníky poslední 4 roky, a moc nových nápadů už nevymyslím. Pokud to můžeš, třeba s celou skupinou, odvelet lépe, pak se, prosím, za rok přihlaš do konkurzu, potřebujeme tě!
Zpráva byla odeslána 30.09.2013
Přesně tak, ta kritika se týkala především velitelů, ne císaře. Na druhou stranu je pravda, že třeba synchrnizace velení a předávání informací níž by mělo být asi nejspíš na něm, ale myslím, že hlavní problém spočíval spíš v lenosti zbytku velení.
Zpráva byla odeslána 30.09.2013
Haky byl super, dokonce za námi často chodil a ptal se nás, jestli se bavíme, jestli nemáme nějaké připomínky, jestli máme co dělat apod. Takže proti němu rozhodně nic nemáme, vždyť je to náš milovaný císař! :)
Zpráva byla odeslána 30.09.2013
Na Hakyho mi nešahej!
Zpráva byla odeslána 30.09.2013